تاریخچه کودکستان

تاریخچه کودکستان
تاریخچه کودکستان

کودکستان به زبان فارسی واژه کودک باضافه پسوند سْتان بمعنی جمعیت یا گروه همخوان است، لغت کودکستان را که محل اجتماع کودکان هم سن و سال به جهت آموزش و آمادگی برای ورود به مرحله بعدی آموزش و پرورش است می‌سازد.

مهد کودک مرکب از دو واژه است. واژه عربی مهد به معنای گهواره و واژه فارسی کودک و در مجموع به معنای گهوارهٔ کودک که در اصطلاح آموزش و پرورش اولین مرحله و محل تعلیم و تربیت کودک در خارج از خانه اوست می‌باشد. پس از دوره مهد کودک قبل از ورود به دبستان وارد کودکستان می‌شوند.

در زبان آلمانی کودکستان را kindergarten به معنی باغ کودکان نامیده‌اند و همین واژه با هِجیِ آلمانی در کشورهای انگلیسی زبان نیز اشاره به همان کودکستان معمول است.

نخستین کودکستان توسط فردریش ویلهلم اوت، در سال ۱۸۳۷ میلادی در شهر باد بلنکنبورگ در ایالت تورینگن در کشور آلمان ایجاد شد.

کودکستان در ایران:

میرزا جبار عسگرزاده معروف به جبار باغچه‌بان بنیان‌گذار نخستین کودکستان ایران در شهر تبریز در سال 1302 بود. میرزا جبار عسگرزاده در سال ۱۹ اردیبهشت ۱۲۶۴ در شهر ایروان که پایتخت کنونی جمهوری ارمنستان است، به دنیا آمد. جدّش از مردم تبریز یا ارومیه بود. او نخست در تبریز کودکستانی به نام «باغچه اطفال» دایر کرد و از همین رو خودش را باغچه‌بان نامید. همچنین عصمت‌الملوک دولتداد پس از بازگشت از بلژیک نخستین کودکستان دولتی را در شهریور ۱۳۱۲ به نام کودکستان شکوفه تأسیس کرد.

البته طبق شواهد موجود باید گفت که برسابه هوسپیان که یک بانوی کارآفرین و مدرسه‌ساز ایرانی ارمنی‌تبار بوده نخستین کودکستان با مجوز رسمی را در ایران در سال ۱۳۱۰ خورشیدی با امتیاز رسمی از وزارت فرهنگ تاسیس کرد.

وی در سال ۱۳۰۳ خورشیدی از مدرسه هایکازیان ارمنیان تهران فارغ‌التحصیل شد و چندی به تدریس در این مدرسه پرداخت. در سن ۱۸ سالگی به مدت یکسال نیز در مدرسه ارامنه بندر انزلی به عنوان آموزگار خدمت نمود. او در سال 1310 خورشیدی کودکستان شخصی خویش را به نام «کودکستان برسابه» تأسیس نمود. این مؤسسه آموزشی، نخستین کودکستان ایرانی بود که با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ وقت تحت نام «کودکستان» در ایران شروع به فعالیت نمود و آموزش آن نیز به زبان فارسی بود.

مطالب مرتبط
معانی کودکستان
معانی کودکستان

در اینجا به معانی کودکستان در فرهنگ لغات مختلف اشاره کردیم. تا اطلاعاتی در این باره به مخاطبین خود بدهیم.

2022-05-07 06:33:26